Höghastighetsbanan

Så kan Älmhult växa med nya höghastighetsbanan

När höghastighetsbanan kommer genom Älmhult ser kommunen en stark förtätning framför sig. Kontorsbyggnader hamnar närmast banan för att klara dagens krav på bullernivåer och bostäder utanför.

– Men ändå förvånansvärt få ingrepp. Man får tänka på att det är som att försöka få in ett stort slagskepp mitt i byn, säger Paul Robertsson, utvecklingschef i Älmhults kommun när han beskriver den framtida stationen, i en intervju i tidningen Smålandsposten.

Det största är att den tunga industrin hos Stena Aluminium måste omlokaliseras, dragningen av höghastighetsjärnvägen går till stora delar utmed dagens stambana, med höghastighetsjärnvägen i väster och stambanan i öster.

– Det är vår bedömning och den har vi informerat Stena om. Det är så klart beklagligt, det är en av kommunens stora arbetsgivare men om man ser till den nationella nyttan, alltså hur mycket vi vinner på att dra de snabba tågen genom centrum av Älmhult, så blir den så oerhört mycket större.

Stena ser ingen konflikt

Stena säger till Smålandsposten att man tidigare konstaterat att de själva inte kan finansiera en flytt. För fem år sedan räknade Stena Aluminium själv fram en prislapp på 360 miljoner kronor för en omlokalisering av företaget som idag har 110 anställda varav många pendlar in. Kunderna finns i hela södra Sverige, i förhållande till dem är en placering i Älmhult inte avgörande.

– Men vi trivs i kommunen som är expansiv och vill fortsätta utvecklas här. Höghastighetsbanan är ett stort och intressant projekt som vi som företag tycker att Älmhults ska slåss för att få hit. Det finns ingen konflikt i det, säger Stena Aluminiums vd Fredrik Pettersson till Smålandsposten.

Förtätning av staden

Byggplanerna inne i centrum är stora, här räknar kommunen med en stark förtätning. På dagens busshållsplats ser man framför sig ett campus, en egen universitetsenhet och ett samarbete mellan Linnéuniversitetet och Ikea. Det var en idé som lanserades ifjol. Busshållsplatsen kunde hamna på en utbyggd bilviadukt. Flera höghus med upp till 14 våningar finns inritade, några på det som idag är Ikeakontor.

Fram till 2035 tror kommunen på en nyproduktion av 3000 nya bostäder och en befolkningsökning på 6200 personer. Ytterligare 15 år framåt i tiden spår man att det byggts 1500 bostäder till och att Älmhultsborna blivit ytterligare 3200 fler.

Höghastighetsbanan höjer ribban

– Med en höghastighetsbana så tror jag att vi vågar höja ribban lite. Det som talar till Älmhults och till Växjös fördel i den här kampen med Ljungby och Värnamo är att vi hade en stark tillväxt redan tidigare och hade satt igång ett utvecklingsarbete. Här finns ett universitet och i Älmhult har ett av världens största företag sin huvudort. Det är svårt att hitta motsvarigheterna i väster, konstaterar Paul Robertsson i intervjun.