Höghastighetsbanan

INTRESSENTERNA

Över 600 företag och organisationer stödjer aktivt Nätverket Höghastighetsbanans arbete via Företagsuppropet. Fler företag ansluter sig dagligen.

I kapitel 6 i slutrapporten redovisas några av dessa företag. Här finns både kunskapsintensiva tjänsteföretag som Combitech, IKEA, Xylem Manufacturing AB och Electragruppen och transportintensiv tillverkningsindustri som Volvo Construction Equipment och logistikspecialister som Alwex. Linnéuniversitetet och Blekinge Tekniska Högskola vittnar om vikten av goda kommunikationer för både utbildning, forskning och i sin samverkan med organisationer och företag.

Det är alltså uttalanden från detta urval av över 600 företag utgör vår intressentanalys i slutrapporten. Responsen vittnar om vilken vikt som näringslivet tycker att en höghastighetsbana har för Sverige och sydost.

 

IKEA AB
MSPå IKEA i Älmhult jobbar drygt 4 300 medarbetare från 50 olika länder och ungefär hälften av dem pendlar in varje dag. Här berättar Michael Stjernquist, VD för IKEA AB, om deras syn på höghastighetsbanan.

 

 

 

Blekinge Tekniska Högskola

Anders-7_2Anders Hederstierna, rektor vid Blekinge tekniska högskola, skriver om det nationella uppdrag högskolan har, liksom deras internationella ambitioner och rollen som unik aktör i regionen.

 

 

 

Linnéuniversitetet
stephenEtt universitet är en mäktig tillväxtfaktor i en region och Linnéuniversitetet arbetar för att vara det för Växjö och Kalmar med omnejd, skriver Stephen Hwang, rektor vid Linnéuniversitetet.

 

 

 

 

_MG_1132Helena Forslund, som är professor i logistik vid Linnéuniversitetet, beskriver forskningen och utbildningen av såväl svenska som internationella studenter i logistik.

 

 

 

 

 

Hässleholms kommun

Lena Wallentheim 04Region Skåne har beslutat att Hässleholm ska vara deras norra station vid höghastighetsbanan. Hässleholm har varit en del av Nätverket Höghastighetsbanan sedan nätverket bildades, och här förklarar Lena Wallentheim, kommunstyrelsens ordförande Hässleholms kommun, varför man förordar den sydostliga sträckningen genom Småland.

 

 

Sydsvenska handelskammaren
Ulrika Fransson på Handelskammaren i Växjö.Foto Mats Samuelsson.Hösten 2014 genomförde Handelskammaren en enkätundersökning bland de hundra företagsledare som utgör handelskammarens fullmäktige. Undersökningen gällde en ny bana för höghastighetståg. Ulrika Fransson, regionchef på Sydsvenska Industri- och Handelskammaren, berättar mer.

 

 

 

 

Volvo Construction Equipment AB
Jörgen Sjöstrand 2010 högupplösta 011Jörgen Sjöstrand är platschef på Volvo Construction Equipment AB i Braås – Växjö kommuns största privata arbetsgivare med 850 anställda. Företaget ser stora möjligheter med höghastighetsbanan.

 

 

 

 

 

Fastighetsägarna Syd
DSC_1635Sydöstra Sverige är idag en attraktiv region att investera i som fastighetsbolag. Här finns redan aktörer med finansiella muskler som kan utveckla regionen, menar Kjell Blennmyr, ordförande i Fastighetsägarna Syd Växjödistriktet.

 

 

 

 

 

 

Hamnarna i Blekinge
ms coDet finns stora fördelar med att förbättra den spårbundna godstrafikens utvecklingsmöjligheter och koppla den via hamnarna i Blekinge till Baltikum och Polen, skriver Monica Strandhag, VD KBP i Karlskrona och Mats Olsson, VD Karlshamns Hamn.

 

 

 

 

 

Combitech
stewen2Jonas Stewén är kontorschef på Combitech – sydöstra Sveriges största konsultbolag, med över 200 anställda i Växjö och 1400 i övriga Sverige. Jonas menar att IT-regionerna i Sverige måste knytas ihop bättre.

 

 

 

 

Industrigruppen Karlskrona

roxtecAtt attrahera rätt kompetens till Karlskrona är en återkommande fråga när de största arbetsgivarna i Karlskrona träffas vid Industrigruppens möten. Mikael Helmerson, ordförande Industrigruppen Karlskrona och VD Roxtec International, beskriver situationen.

 

 

 

 

GoTech

Bild JoannaEnligt Teknikcollege kommer 1/3 av Sveriges industriarbetare gå i pension till 2025. SCB visar att det till 2030 kommer att saknas cirka 50 000 ingenjörer. Joanna Kron, verksamhetsansvarig GoTech, visar på Höghastighetsbanans betydelse ur detta perspektiv.

 

 

 

 


Electra Gruppen

AnneliSjöstedt6Med bas i Kalmar utvecklas och drivs IT-intensiva koncept för varuförsörjning inom hemelektronik och telekommunikat. Anneli Sjöstedt, VD Electra Sweden, ser effekterna av moderna logistiklösningar.

 

 

 

 

 


Xylem Manufacturing

Xylem LindåsEtt exportintensivt företag med cirka 1100 medarbetare lokaliserat till Emmaboda i sydöstra Sverige. Lars-Göran Nilsson, VD Xylem Manufacturing, är beroende av en infrastruktur som möjliggör internationella kontakter.

 

 

 

 


Lammhults Möbel

Cecilia HallbergI Lammhult utvecklar internationellt erkända formgivare möbler, i design av världsklass, som efterfrågas på marknader över hela världen. Cecilia Hallberg, VD Lammhults Möbel, diskuterar frågan om kompetensförsörjning.

 

 

 

 


Gota Media

thomas_grahlGota Media är det överlägset största regionala medieföretaget i hela sydöstra Sverige som utger alla prenumererade dagstidningar i östra Kronobergs och Blekinge län, samt i mellersta och södra Kalmar län med Öland. Thomas Grahl, marknadsområdeschef Kalmar/Öland, Gota Media AB.

 

 

 


VIDA

SantheVIDA AB är Sveriges största privatägda sågverkskoncern med cirka 900 anställda på 16 produktionsanläggningar. Ca 85 % av produktionen exporteras till Europa, USA, Australien, Afrika och Asien. Santhe Dahl, koncernchef VIDA, ger sin syn på höghastighetsbanan.

 

 

 

 


Alwex Transport

unnamedTransport- och logistikföretaget Alwex ser stora fördelar med höghastighetsbanan i östlig sträckning. Mats Lundmark, VD Alwex Transport, diskuterar kapacitetsökning på spårbunden godstrafik.

 

 

 

Här kan du läsa fler röster för sydöst
– från näringslivet, politiken och samhället.